Interviu
Reporter (R): Te rog să ne spui în câteva cuvinte cine este Cosmin Crețescu.
Cosmin Crețescu (CC): Numele meu este Cosmin Cretescu și în prezent activez ca și Research and Development manager în cadrul companiei Vel Pitar. Ca formare profesională sunt inginer biotehnolog. Din punct de vedere profesional, am activat în multe domenii pornind de la construcții, vânzări, trade marketing, studii de piață, producție, logistică și dezvoltare de produse.
Vel Pitar cred că nu mai are nevoie de nicio prezentare, fiind în momentul de față principalul jucator pe piața de panificație din Romania cu zece fabrici de pâine în toată țara.
R: Care sunt principalele tendințe în industria în care activezi, la nivel local dar și european și global?
CC: Aș putea spune că pandemia a venit la pachet cu teama de a mai achiziționa produse neambalate și, astfel, produsele ambalate au prins avânt. Totodată clienții și-au redus numărul de vizite în magazine și au nevoie de produse cu termen de valabilitate mai mare.
Clienții au început să fie mai educați și să treacă de la franzela clasică la produse mai deosebite precum pâinea cu maia sau cea cu semințe.
R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor in industria in care activezi?
CC: Cu siguranță piața de retail online va avea o dezvoltare extrem de rapidă. Din ce în ce mai multi clienți optează pentru a comanda în timpul zilei cumpărăturile dorite. Viteza de livrare, existenta stocurilor și calitatea ireprosabilă vor face diferenta.
Totodată piața de panificație artizanală gourmet va recâștiga teren fiindcă clienții au gusturi din ce în ce mai rafinate, gusturi ce nu mai sunt satisfăcute de pâinea simplă.
R: Care au fost și sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?
CC: De la începutul pandemiei am avut numeroase provocări și de nenumărate ori am fost nevoiți să ne readaptam schimbărilor. Este extrem de greu să reușești să continui o activitate fără sincope, în special în momentele de valuri de infectări, însă prin respectarea regulilor și a măsurilor sanitare am reușit să livrăm zi de zi produse în toată țara. Am avut diverse planuri de backup de la rotația personalului, la culoare speciale de acces și multe altele. Și acum îmi amintesc perioada de lockdown când făceam naveta în jurul Bucureștiului zilnic ca să îmi iau colegii de acasă și să îi duc apoi acasă pentru a nu se expune la contacte în transportul în comun.
O alta provocare este cea a blocajelor lanțurilor de aprovizionare la nivel mondial. Au fost perioade în care, săptămânal, riscam să rămânem fără stoc la câte un ingredient și, dacă nu eram pregătiți cu soluții de backup, blocam fabricația. A fost un efort susținut al colegilor de la achiziții și R&D, împreună cu furnizorii noștri de a găsi cele mai bune soluții pentru fiecare criză în parte.
R: Care sunt principalele provocări dar și oportunități pe care le aduce această regândire a modalității și locației din care se desfășoară lucrul (work from home sau work from anywhere)?
CC: Cumva criza aceasta cred că ne-a provocat să ieșim din zona de confort și să ne adaptăm la nou. Cu toții cochetam cu ideea lucratului de acasă și înainte de pandemie, însă din diverse motive multe companii nu implementau acest sistem. Sincer, daca mă întrebai acum doi ani dacă se poate face R&D de acasă, îți răspundeam că nu. Însă, cu timpul, am găsit metode de a face acest lucru și, în 2022, pot spune cu tărie că se poate și chiar cu rezultate foarte bune. Cumva încă avem percepția că numai lucratul de la birou este cel care generează rezultate și că nu ne putem controla oamenii dacă nu îi vedem. Însă trebuie să înțelegem că ceea ce contează sunt de fapt rezultatele nu aparențele și că, atâta timp cât o persoană se simte în siguranță și respectată, va livra rezultate.
Pe termen lung consider că soluția va fi lucratul hibrid pentru a balansa socializarea și apartenența la locul de munca, cu independența și flexibilitatea generate de lucratul de acasă. Companiile care vor înțelege și vor implementa acest concept într-un mod transparent și flexibil vor ieși câștigătoare din toată aceasta perioadă incertă.
R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare din ultimii ani?
CC: Digitalizarea vine cu plusuri și minusuri, ne bucurăm că optimizăm procesele și reducem manopera automatizând, însă trebuie să ținem cont și de faptul că angajații trebuie să se specializeze în accesarea noilor tehnologii odată cu apariția acestora, dar de multe ori acest lucru este omis.
R: Care sunt reperele tale pentru a dezvolta o cultură organizationala stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?
CC: Aș începe lista cu egalitatea între funcțiuni, sunt mai degrabă adeptul unei organizații cât mai plate, totodată consider că este foarte importantă instruirea continuă a fiecărui angajat. Iarăși, trebuie cultivată cultura de a recunoaște și asuma greșelile, lucru la care noi, românii, suntem deficitari. Transparența în decizii cât și feedback-ul constant și corect adresat, consider că sporesc, de asemenea, implicarea angajaților.
R: Care este revista de business pe care o consulți în mod frecvent?
CC: Publicațiile pe care le urmăresc în România sunt Ziarul Financiar (zf.ro) și Revistaprogresiv.ro iar la nivel internațional Bakeryandsnacks.com și Foodnavigator.com.
R: Un sfat de business ?
CC: Continuă să inovezi, identifică nevoile clientului, fii original, creează povestea.
R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le citească un profesionist!
CC: Banii în mișcare - Iancu Guda. De multe ori ne pricepem de minune să gestionăm financiar o companie, însăne blocam în momentul în care este vorba de finanțele personale. Cartea scrisă de Iancu ne inspiră să fim mai cumpătați și să facem banii să lucreze pentru noi și nu invers.
R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le citească un profesionist!
CC: Banii în mișcare - Iancu Guda. De multe ori ne pricepem de minune să gestionăm financiar o companie, însă ne blocam în momentul în care este vorba de finanțele personale. Cartea scrisă de Iancu ne inspiră să fim mai cumpătați și să facem banii să lucreze pentru noi și nu invers.
The Lean Startup - Eric Ries. În dezvoltarea oricărui nou produs sau serviciu suntem tentați să lucrăm până la perfecțiunea pe care noi o percepem, fără a ști dacă efortul depus îndeplinește nevoile consumatorului. Această carte ne învață că este mai eficient să lansăm produsul minim viabil, să îl testăm cu clienții și să pivotăm în direcția în care ne duce nevoia clientului.
Asta înseamnă marketing - Seth Godin. Cumva, în ziua de astăzi, toata lumea este bună la trei lucruri: la fotbal, la a face pâine și la marketing. La prima vedere, marketingul pare simplu, însă cartea aceasta ne reamintește de ce este foarte important să investim într-un marketing de calitate și ce înseamnă, de fapt, un marketing cu adevărat calitativ.
Începe cu de ce - Simon Sinek. Pur și simplu inspirațională.