ABOUT
INTERVIEW
Reporter (R): Prezentarea ta și a companiei în care lucrezi.
Raluca Radu (R.R.): Sunt Country Manager ANSWEAR.ro, fondator al agenției de marketing online MTH Digital și trainer de marketing digital. Am peste 18 ani de experiență în marketing online și business digital, iar, a împărtăși și dezbate lucruri din experiența mea cu alții consider că este o experiență de continuă dezvoltare. Am absolvit Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnica din București, dar am avut mereu o pasiune pentru publicitate și marketing. Această pasiune m-a împins să lucrez în marketing online încă din timpul facultății, așa că m-am angajat în 2005 într-o firmă de publishing online și am ajuns în 2 ani Project Manager pentru site-ul Acasa.ro, portal web care avea ca obiectiv să devină site-ul numărul 1 din România ca număr de vizitatori. Am reușit să atingem acest obiectiv ambițios și de aici înainte cariera m-a purtat către poziții de management în diverse business-uri din domeniul digital. Printre cele mai notabile realizări aș menționa lansarea OLX.ro pe piața din România și creșterea acestuia până la nivelul de site-ul nr. 1 de anunțuri online din țară. Studiile m-au ajutat enorm pentru că au facilitatea înțelegerea acestui domeniu de digital marketing, domeniu care se află la granița dintre marketing și comunicare și partea tehnică. Companiei ANSWEAR.ro m-am alăturat în 2015, chiar de la lansarea magazinului online pe piața din România. De atunci, compania ANSWEAR.ro a crescut de la un an la altul ajungând astăzi la o cifră de afaceri de 30 de milioane EURO pe piața locală. În 2017 am lansat agenția de digital marketing full-service MTH Digital, agenție specializată pe promovarea magazinelor online și business-urilor cu ADN digital. Agenția numără în prezent o echipă de peste 30 de specialiști, este condusă de Robert Dumitru, Managing Partner MTH Digital și acoperă toate serviciile de promovare online de la campanii Google, Youtube, Meta și Tik Tok, până la grafică, SEO, email marketing și social media. Din 2015 sunt și trainer de marketing online, job care este mai degrabă o pasiune. Îmi place foarte mult domeniul în care activez și îmi place să dezbat și împărtășesc experiența cu oameni la fel de pasionați de acesta.
R: Care sunt principalele tendințe în industria în care activezi, la nivel local, dar și european și global?
R.R.: Piața de e-commerce și digital este în continuă creștere la nivel internațional odată cu diversificarea platformelor online, dar și a rețelelor sociale pe plan mondial. În România piața de e-commerce a crescut accelerat în ultimii ani și a ajuns la 10% din total retail, undeva la peste 6,3 miliarde de EURO conform cifrelor oficiale oferite de GPeC și ARMO. Totuși, dacă ne uităm la piețe precum Marea Britanie, unde rata cumpărăturilor online din totalul cumpărăturilor din retail este de peste 33%, este clar că avem încă foarte mult loc de creștere, deci tendința este în favoarea e-commerce și în următorii 10 ani. De asemenea, social media este în creștere și diversificare în România, utilizatorii pe plan local fiind prezenți pe 7,2 platforme social media în medie, conform datelor DataReportal pentru 2023. Utilizatorii români petrec peste 2 ore și jumătate pe zi în medie în social media, cel mai mult timp fiind petrecut în continuare pe Facebook și Youtube, dar Tik Tok a schimbat jocul, ajungând la 7,8 milioane de utilizatori deja în România, mult peste cei 5,3 milioane de utilizatori. Cumva cifrele ne arată acum că online-ul este deja o parte importantă din activitatea oricărui utilizator și, deci, trebuie să fie și o parte tot mai importantă din activitatea oricărui business. De asemenea, nu este de neglijat impactul legislativ – diversele măsuri făcute pentru o mai bună securitate a datelor personale ale utilizatorilor, a dus la reale provocări în ceea ce privește targetarea clientului online prin reclame și o creștere a costurilor în acest domeniu. Și asta a dus la o rată mai mare de adopție în mod accelerat a mecanismelor de machine learning și AI. Odată cu incorporarea AI barierele de intrare în online scad și mai mult, este tot mai ușor pentru un business să creeze reclame digitale și să urmărească rezultatele, există numeroase instrumente de monitorizare a competiției și de optimizare a rezultatelor din online, iar asta va face domeniul digital tot mai atrăgător pentru un număr mai mare de afaceri.
R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?
R.R.: Clientul final al oricărui business este acum din ce în ce mai conectat, petrecând peste 2 ore și jumătate pe zi în social media și fiind activ pe mai bine de 7 rețele sociale diferite. Promovarea online nu are aceleași bariere de intrare pe care o au alte canale de promovare, cum ar fi cele tradiționale, care implică niște costuri mai mari de producție și, de asemenea, un buget minim pentru a începe. Și atunci este cu siguranță mai ușor pentru o afacere să se conecteze cu clienții săi încă de la început. În al doilea rând, barierele de vânzare online pe piețe externe sunt tot mai mici, putând fi folosită infrastructura de magazin online din România pentru a vinde și pe alte piețe, iar partenerii cu care lucrăm pentru piața de România ne pot ajuta rapid cu informații și conexiuni pentru a avea parte de un proces logistic lin.
R: Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?
R.R.: În cazul industriei de digital și e-commerce pandemia a fost o reală oportunitate. Piața de e-commerce a cunoscut o creștere peste așteptări, numărul oamenilor care plătesc online a crescut de asemenea, iar per total, în timpul pandemiei audiența a înțeles importanța digitalului și și-a creat noi obiceiuri de cumpărare online, noi obiceiuri de a publica și consuma conținut online.
R: Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?
R.R.: Lucrul hibrid a devenit tot mai des răspândit, la fel și opțiunea de meetinguri video online a devenit tot mai folosită la scară largă. Am observat de asemenea și o folosire tot mai la scară largă a instrumentelor digitale cum ar fi programările de întâlniri în calendar, partajarea de documente online etc. Iar în cazul activității mele, cursurile de digital marketing și e-commerce, unde sunt trainer, au ajuns să se țină aproape în totalitate în format hibrid, ceea ce a oferit acces și oamenilor din afara Bucureștiului la conținutul cursurilor mele. Cu siguranță că lucrul remote a devenit o normalitate și prezintă nenumărate avantaje. Totuși, cred că este important să îl îmbinăm cu întâlniri fizice sau anumite zile de lucrat de la birou pentru că momentan nu înlocuiește în totalitate contactul fizic dintre membrii echipei.
R: A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?
R.R.: Cu siguranță am fost afectați pe termen scurt atunci când a început războiul din Ucraina, s-a cunoscut o scădere a traficului și a comenzilor în magazinele online. Pe termen mediu însă lucrurile au revenit la normal. Cred că cel mai important lucru pe care îl poți face ca manager este să comunici și să fii transparent, să îți asumi că nu ai toate răspunsurile și să faci tot posibilul să păstrezi moralul echipei aducând subiecte care să distragă atenția de la situația de față. Este greu de spus că ceva te pregătește pentru astfel de situații, dar ce ajută cu siguranță este să existe descentralizare într-o anumită măsură și o autonomie individuală cât mai mare în echipă.
R: Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?
R.R.: În cazul nostru, cel mai mare impact pozitiv l-a avut pandemia, iar cel mai mare impact negativ l-a avut situația economică din acest an. Printre lecțiile învățate de mine se numără faptul că trebuie să măsori și să faci previziuni financiare atât pesimiste, cât și optimiste în continuu. Nu te poți baza pe o creștere sau pe o scădere de moment a business-ului și nu este sănătos pentru afacere să iei decizii în funcție de rezultatele pe termen scurt. Chiar dacă se consideră în mediul antreprenorial tânăr că planificările se dovedesc rar a fi exacte, ele reprezintă totuși un exercițiu deosebit de important pentru a ne asigura o imagine cât mai clară. De asemenea, cred că este important să asiguri transparență cât mai mare echipei asupra afacerii, pentru ca oricare membru al echipei să poată înțelege mai ușor realitatea business-ului și impactul său asupra acestuia. Nu în ultimul rând, este important să avem definite obiective individuale la nivel de angajat, corelate cu rezultatele de business, astfel încât fiecare angajat să înțeleagă clar care este focusul pentru el și unde anume poate el aduce valoare adăugată companiei pentru a avea și rezultate la nivel individual.
R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?
R.R.: În ceea ce privește avantajele, voi spune că procesul accelerat de digitalizare a ajutat business-urile să fie mai agile, mai descentralizate și mai atrăgătoare pentru angajații tineri care vin cu alte mentalități cu privire la muncă și mediul de lucru. Din punctul de vedere al provocărilor, aș menționa aici, costurile mari implicate pentru companiile mari – atât costurile de infrastructură, cât și cele de training al personalului.
R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?
R.R.: Cred că sunt deosebit de importante anumite valori ale companiei de la care nu ar trebui să te abați. Vorbim aici despre transparență, deschidere, spirit de echipă și autonomie. Cred că este foarte important ca fiecare dintre membrii echipei să înțeleagă viziunea și privirea de ansamblu despre unde se află compania, care este viziunea și care este direcția unde se îndreaptă. Iar apoi foarte important este ca fiecare membru al echipei să înțeleagă cum poate el contribui la nivel individual la atingerea obiectivelor și ar trebui să aibă o vizibilitate clară asupra progresului macro și micro.
R: Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?
R.R.: Citesc atât publicațiile de business și media din România care mă conectează cu mediul de aici (cum ar fi Ziarul Financiar, Wall-Street.ro sau IQAds), dar și publicațiile de specialitate internaționale din domeniul marketingului digital cum ar fi SearchEngineLand, MarketingLand sau Search Engine Journal. De asemenea, pentru mine e foarte importantă revista presei de pe X (former Twitter) și LinkedIn, urmăresc specialiști din domeniul digital marketing și aici găsesc thread-uri de interes pentru mine despre tendințe și anumite spețe actuale din domeniu.
R: Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?
R.R.: Cred că cel mai important lucru în business este să fii focusat pe intersecția dintre punctele tale forte și ceea ce oferi tu și nevoile audienței tale. A te concentra pe concurență sau pe tendințele din piață este important, dar întotdeauna pe primul loc ar trebui să fie clientul tău și nevoile acestuia și modul în care business-ul tău reușește să aducă valoare adăugată acestuia.
R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist! De ce?
R.R.: Am fost mereu atrasă de zona de antreprenoriat și intraprenoriat și atunci voi recomanda cărți care m-au ajutat pe mine în traseul acesta de trecere către antreprenoriat și apoi în drumul de a clădi de la zero afacerea proprie. Cu siguranță cele mai de ajutor pentru mine au fost „Shoe Dog” de Phil Knight și „Lost and Founder” de Rand Fishkin pentru că arată cât de sinusoidal și neașteptat este traseul oricărui antreprenor. Apoi pentru cei interesați de marketing, aș spune că o carte de căpătâi este „Pre-Suasion” de Robert Cialdini, cred că este o biblie în ceea ce privește conceperea de mesaje și concepte de promovare. Iar pe partea de leadership pe mine m-a inspirat mereu Stephen Covey și, mai ales, cartea „The 7 habits of Highly Effective People”.
Mulțumim!